FAQ – Ofte stilte spørsmål

Ofte stilte spørsmål

Vi ønsker at det skal være en festival for barn og ungdom. 

De barna vi kjenner, gleder seg veldig til Karlsøyfestivalen. Det pleier å være mellom 20 og 40 barn og ungdom i alle aldre. Vi prøver å tilrettelegge for et gøy og spennende program, og at barn og ungdom skal oppleve følelsen av å være med å bestemme, og delta i et fellesskap. 

Det kan være noen som drikker for mye alkohol på kvelden, men vi prøver å legge opp til en atmosfære der alle kan ta vare på og ta hensyn til hverandre. 

Det koster ingenting for barn og ungdom opp til 18 år. 

Ja, det kan du når som helst. Vi kan melde av den gamle gruppa og melde på ny helt frem til lørdag 29. juli. Dette for at du skal kunne få de samme meldingene som de andre i gruppa di, og at gruppelosene har litt oversikt. 

Etter det har vi nok ikke tid til å avmelde og melde på nytt, men det er ingen problem å bytte gruppe. Du kan også gå litt til og fra ulike grupper, om du har flere ting du har lyst å bidra med. 

Du kan jobbe så lite eller så mye du ønsker, vi finner ut av det sammen innad i gruppa. Hver dag er det gruppemøte kl 12.30, og da snakker vi om hvordan dagen – evt dagene skal legges opp. Ikke ha dårlig samvittighet om du ikke får bidratt så mye, vi har forståelse for at dette kan være forskjellig av ulike grunner.

Vi har ingen påmeldingsfrist. Deltakerpasset koster 600 kr for voksne. Barn og ungdom under 18 trenger ikke å betale.

Festivalen er et spleiselag. Det gjør at vi kan ha samme lave pris for alle. Tanken er også at det etter hvert kan skape mindre byråkrati og jobb for oss alle. Vi vil unngå ulike kategorier, vaktlister og så videre. Vi ønsker å gå over til å skape en kultur og stemning der vi gjør dette sammen. Vi prøver å bevege oss mer i tråd med vårt manifest, der gjør-det-sammen, dugnad, felles innsats og ansvar står i front.

Det er åpent nett for alle i og rundt festivalhuset.

I utgangspunktet er det ikke noe tak på antall deltakere. Men dersom vi ser at det blir solgt veldig mange deltakerpass lørdag, i forhold til ordinære deltakerpass, kan det hende vi vil vurdere å stenge salget.

Det går gratis ferge til Karlsøya (pdf) fra Hansnes fergekai (openstreetmap). Dit kan man kjøre eller sykle fra Tromsø (63 kilometer). Eller man kan ta buss 430 (pdf) fra Tromsø.

Det er også satt opp ekstrabusser og ferger. All info om dette finner du på festivalens transportside.

Det er selvsagt du som forelder som best vurderer hva som passer for barnet ditt. Festivalen har ingen restriksjoner på dette. Festivalen har en egen vertsskapsgruppe med edru voksne til stede, som sammen med dere foreldre i fellesskap passer på at det oppleves som trygt for barna.

Vi lager også hyggestund med kino, popcorn og lignende inne på Festivalhuset på lørdagskvelden, slik at barna har et rolig sted å slappe av.

Det kan også være høy musikk så vi anbefaler å ha med hørselsvern eller annen beskyttelse for ørene til barna.

Ja det er en liten butikk drevet av beboere i fellesskap som har enkle basisvarer. Det er også her galleri Gàlsà er. Under festivalen kan det også være mulig å kjøpe et lite måltid her.

Åpningstider finner du her.

Deltakerpasset inkluderer en enkel, felles frokost og middag hver dag fra og med tirsdag til og med lørdag. Det er salg av småretter mellom frokost og middag, og enkle retter på festivalpubben hver kveld. Det er fullt festivalkjøkken med matsalg fredag og lørdag kveld.

Man kan også kjøpe varm mat, brød, pålegg og basisvarer på butikken på øya.

Det går ferger tilbake til Hansnes på lørdag, men ingen buss før søndag. Ferge- og bussruter er satt opp for pendlere.

Her finner du oppdaterte Ferge- og busstider.

Tanken med deltakerfestival er at vi alle skal skape festivalen sammen. Bakgrunnen er at for mange av oss, som har holdt på med festivalen i flere år, så er det nettopp det å lage festivalen sammen som er det hyggeligste med hele uka.

De som kommer tidligst vil kunne delta og bidra mest og oppleve det fellesskapet som blir til gjennom at man lager noe sammen. Forhåpentligvis vil dette gi de som deltar en opplevelse av eiersskap til hele festivalen, slik at vi sammen fordeler ansvar og oppgaver gjennom uka.

Alle deltar og bidrar så mye som man ønsker og vil. Det er ikke slik at man må jobbe så og så mange timer, eller får de og de oppgavene, slik man gjør som frivillig. Men man får muligheten til å være med og bidra med det man kan, når man vil.

Samtidig så er det jo mange oppgaver som må gjøres, det må lages mat, rigges opp og rigges ned, passes på og alt som må til for at alle skal ha en fin opplevelse. Dette håper vi på å kunne gjøre og ta ansvar for sammen.

De som kommer fredag eller lørdag, vil selvsagt ikke ha samme mulighet til å bidra på samme måte, Men vi håper likevel alle bidrar på sin egen måte. Det kan man gjøre ved å passe på hverandre, ta med seg en ekstra ølboks på vei for å kaste sin egen om det ligger en på bakken. Og om man ser at det trengs noe hjelp med å bære noe så kan man hjelpe til med det. Dersom vi trenger å bære 20 brett til ølsalget, så blir det jo bare en tur dersom 20 stykker tar et brett hver, i stedet for at en skal ta 20 turer. Og dersom man er edru og vil ta på seg en vest og passe litt ekstra på, så er det selvsagt også velkomment.

Men det viktigste er at vi skaper dette sammen, og at vi sammen gjør det vi kan for at alle skal få en god opplevelse.

Det er båndtvang på Karlsøya fram til 20. august. Det er både villsau, ville fugler og annet dyreliv i naturen på øya. I tillegg så kan en festival være en stressende opplevelse for dyr, Det vil derfor kunne være begrensninger på å ta hunder og andre dyr inn på selve festivalområdet. Vi anbefaler derfor at du lar kjæreldyrene bli hjemme. Det vil nok både sørge for en bedre festivalopplevelse for deg selv, samtidig som dyrene også vil ha det bedre.

Inne på festivalhuset skal det gå an, om det ikke blir kjempemye folk samtidig. Men du må passe på den selv!

Det går an, men det er begrensa steder man kan sette de. Sjekk gjerne med noen som er der på forhånd. Vi har ikke noen campingplasser eller steder satt av til dette, eller mulighet til å gi strøm.

Det er fri camping i utmarka, og maaasse nydelige steder og campe. Vi har plassert endel utedoer rundt omkring. Også i Sandvika som er vår nydelige strand to km fra festivalområdet er det en utedo. Vann kan hentes på festivalområdet og festivalhuset

Det er dusj på festivalhuset, som kan brukes. MEN Vi stenger dessverre vannet på festivalhuset når matlaging for salg starter, for å spare på varmtvannet. Dette er mest torsdag, fredag, lørdag og søndag. Spør de som er i gruppa Vertskap eller noen som bor på øya, så kan du garantert få tips om hvor du kan ta deg en dusj.

Hver og en bestemmer selv hvor mye de vil bidra, i samarbeid med resten av gruppa de er i. Sagt med andre ord, innad i hver gruppe finner vi ut hvor mye arbeid det blir på alle. Tanken er at når mange deltar og bidrar, så skal det ikke bli så mye jobb på hver enkelt. Vi skal alle få litt fri og kose oss i år.