FAQ – Ofte stilte spørsmål

Ofte stilte spørsmål

Vi håper at alle som kommer på en eller annen måte vil være med og skape en god opplevelse for de andre på festivalen.

Det er daglige fellesfrokoster med gruppemøter der det deles informasjon om hva som skal skje og organiseres oppgaver. Vi håper så mange som mulig vil være med på disse frokostene. Det er også et sosialt møtested gjennom dagen inne i festivalhuset med informasjon.

Det er ikke slik som det kanskje vanligvis er, at man jobber som frivillig et gitt antall timer for å få billett til å være publikum resten av tiden. Karlsøyfesivalen har ikke noe krav om at man skal jobbe så eller så mange timer. Det er ingen plikt til å delta og du kan bidra så lite eller så mye, du ønsker og kan. Viktigere enn antall timer, er at det er lystbetont og oppleves som meningsfullt.

Samtidig så er det slik at når man samler hundretalls mennesker til kunst-, kultur- og naturopplevelser i nesten en uke på en øy i havgapet langt mot nord, så er det mange oppgaver som må løses. Jo flere som finner oppgaver som det synes det er moro å gjøre, om det er å leke med barna, snekre, lage mat, rigge utstyr, stå i bar eller oppvask, samle pant, ta folk med på tur, underholde, passe på eller hva som helst annet, jo lettere blir det for alle. Og ofte er det kanskje ikke oppgaven i seg selv som er det viktigste, men at man gjør den sammen med andre og blir kjent med folk.

Den deltakende festivalen handler nettopp om at vi skaper dette sammen, Så blir det det det blir. Og til nå har det som oftest blitt magisk!

Karlsøyfestivalen er også en festival for barn og ungdom. 

De barna vi kjenner, gleder seg veldig til Karlsøyfestivalen. Mange foreldre kjenner igjen at det er et folkekrav fra barna at de skal på Karlsøyfestivalen, år etter år.

Det er et eget barneprogram med egne måltider for barn, unge og familiene deres. Vi legger opp til spennende og kreative aktiviteter. Foreldre kan la barna delta på aktivitetene på egen hånd eller delta sammen med dem. Barna er til en stor grad med å bestemmer innholdet i dagene. Foreldre må veldig gjerne foreslå aktiviteter og være med å organisere disse, dersom barna ønsker det..

Det er viktig å huske på at selv om barna gjerne kan delta på egen hånd er barneaktivitetene ikke ment som barnevakt.

Vi oppfordrer foreldre med barn på festivalen til å være avholdende/måteholdende med alkohol og rus. Selv om, eller særlig om, man er på festival, har man som foreldre hovedansvaret for at barna har en god og trygg opplevelse. Samtidig som vi foreldre har hovedansvar for egne barn, tar vi også ansvar for alles barn i fellesskap. Alle barn er alles barn <3 Og ingen skal føle seg utrygge. Dette er det ekstra viktig å være bevisste på når det er et arrangement med skjenking.

Det er et felles ansvar at alle skal ha en god opplevelse og føle seg trygge, Vi må derfor være tilstrekkelig med edrue voksne som skaper en trygg og god ramme utover kvelden, og særlig så lenge det er barn tilstede. Jo flere som bidrar til vertskap og sikkerhet på en hyggelig og inkluderende måte, jo tryggere vil barna og alle andre oppleve festivalen.

Det koster ingenting for barn og ungdom opp til 18 år. 

Ja, det kan du når som helst. Vi kan melde av den gamle gruppa og melde på ny helt frem til lørdag 29. juli. Dette for at du skal kunne få de samme meldingene som de andre i gruppa di, og at gruppelosene har litt oversikt. 

Etter det har vi nok ikke tid til å avmelde og melde på nytt, men det er ingen problem å bytte gruppe. Du kan også gå litt til og fra ulike grupper, om du har flere ting du har lyst å bidra med. 

Vi har ingen påmeldingsfrist. Deltakerpasset koster 600 kr for voksne. Barn og ungdom under 18 trenger ikke å betale.

Festivalen er et spleiselag. Det gjør at vi kan ha samme lave pris for alle. Tanken er også at det etter hvert kan skape mindre byråkrati og jobb for oss alle. Vi vil unngå ulike kategorier, vaktlister og så videre. Vi ønsker å gå over til å skape en kultur og stemning der vi gjør dette sammen. Vi prøver å bevege oss mer i tråd med vårt manifest, der gjør-det-sammen, dugnad, felles innsats og ansvar står i front.

Det er åpent nett for alle i og rundt festivalhuset.

I utgangspunktet er det ikke noe tak på antall deltakere. Men dersom vi ser at det blir solgt veldig mange deltakerpass lørdag, i forhold til ordinære deltakerpass, kan det hende vi vil vurdere å stenge salget.

Det går gratis ferge til Karlsøya (pdf) fra Hansnes fergekai (openstreetmap). Dit kan man kjøre eller sykle fra Tromsø (63 kilometer). Eller man kan ta buss 430 (pdf) fra Tromsø.

Det er også satt opp ekstrabusser og ferger. All info om dette finner du på festivalens transportside.

Det er selvsagt du som forelder som best vurderer hva som passer for barnet ditt. Festivalen har ingen restriksjoner på dette. Festivalen har en egen vertsskapsgruppe med edru voksne til stede, som sammen med dere foreldre i fellesskap passer på at det oppleves som trygt for barna.

Vi lager også hyggestund med kino, popcorn og lignende inne på Festivalhuset på lørdagskvelden, slik at barna har et rolig sted å slappe av.

Det kan også være høy musikk så vi anbefaler å ha med hørselsvern eller annen beskyttelse for ørene til barna.

Ja det er en liten butikk drevet av beboere i fellesskap som har enkle basisvarer. Det er også her galleri Gàlsà er. Under festivalen kan det også være mulig å kjøpe et lite måltid her.

Åpningstider finner du her.

Deltakerpasset inkluderer en enkel, felles frokost og middag hver dag fra og med tirsdag til og med lørdag. Det er salg av småretter mellom frokost og middag, og enkle retter på festivalpubben hver kveld. Det er fullt festivalkjøkken med matsalg fredag og lørdag kveld.

Man kan også kjøpe varm mat, brød, pålegg og basisvarer på butikken på øya.

Det går ferger tilbake til Hansnes på lørdag, men ingen buss før søndag. Ferge- og bussruter er satt opp for pendlere.

Her finner du oppdaterte Ferge- og busstider.

Det er båndtvang på Karlsøya fram til 20. august. Det er både villsau, ville fugler og annet dyreliv i naturen på øya. I tillegg så kan en festival være en stressende opplevelse for dyr, Det vil derfor kunne være begrensninger på å ta hunder og andre dyr inn på selve festivalområdet. Vi anbefaler derfor at du lar kjæreldyrene bli hjemme. Det vil nok både sørge for en bedre festivalopplevelse for deg selv, samtidig som dyrene også vil ha det bedre.

Inne på festivalhuset skal det gå an, om det ikke blir kjempemye folk samtidig. Men du må passe på den selv!

Det går an, men det er begrensa steder man kan sette de. Sjekk gjerne med noen som er der på forhånd. Vi har ikke noen campingplasser eller steder satt av til dette, eller mulighet til å gi strøm.

Det er fri camping i utmarka, og maaasse nydelige steder og campe. Vi har plassert endel utedoer rundt omkring. Også i Sandvika som er vår nydelige strand to km fra festivalområdet er det en utedo. Vann kan hentes på festivalområdet og festivalhuset

Det er dusj på festivalhuset, som kan brukes. MEN Vi stenger dessverre vannet på festivalhuset når matlaging for salg starter, for å spare på varmtvannet. Dette er mest torsdag, fredag, lørdag og søndag. Spør de som er i gruppa Vertskap eller noen som bor på øya, så kan du garantert få tips om hvor du kan ta deg en dusj.

Hver og en bestemmer selv hvor mye de vil bidra, i samarbeid med resten av gruppa de er i. Sagt med andre ord, innad i hver gruppe finner vi ut hvor mye arbeid det blir på alle. Tanken er at når mange deltar og bidrar, så skal det ikke bli så mye jobb på hver enkelt. Vi skal alle få litt fri og kose oss i år.