Håp, kunst og kamp

    Vi står midt i en klima- og naturkrise, det er krig i Europa, Natolandene har forpliktet seg til å bruke 5 prosent av BNP på opprustning og sikkerhet., Middelhavet er en massegrav for folk på flykt, det er et pågående folkemord i Palestina. Åpenlys fascisme er på frammarsj, både i Europa og USA. Og da har vi enda ikke begynt å snakke om situasjonen i Myanmar, Kongo eller Sudan.

    Optimismen og den progressive framtidstroen på at menneskeheten og sivilisasjonen alltid beveger seg mot et bedre sted har de siste årene blitt erstattet av geopolitisk dystopi, der globalt sivilisasjonssammenbrudd er et minst like sannsynlig fremtidsscenario som fred på jord. 

    Årets hovedseminar inviterer til en samtale om verden i dag, med utgangspunkt i teaterstykket Ways of Seeing.

    Ways of Seeing fra 2018 er utvilsomt det teaterstykket i Norge som har skapt mest debatt i norsk offentlighet i nyere tid. Og tematikken i teaterstykket har bare blitt mer relevant og nødvendig å sette fokus på siden da.

    Karlsøyfestivalen er derfor svært takknemlig for å kunne invitere til en dokumentasjonsvisning av Ways of Seeing. Det vil si at vi viser en film av stykket i sin helhet. Med oss til å innlede og snakke om stykket og dets fortsatte og forsterkede relevans i dag har vi med oss Pia Maria Roll, Hanan Benammar og Sara Baban som sto bak stykket.

    I tillegg til Ways of Seeing får vi besøk av den palestinske kunstneren Carmel Alabbasi som er vokst opp i Gaza, men i dag bor i Norge. De vil fortelle om kunstkollektivet Dahaleez som de er en del av, som heter. Dahaleez er seks personer som jobber sammen med tolv kunstnere fra Gaza.

    Med oss på videolink direkte fra Gaza treffer vi Osprey V, det første rockebandet fra Gaza.

    Seminaret avsluttes med en panelsamtale om håp, kunst og kamp i verden i dag.

    Program

    Velkommen

    Innledning til Ways of Seeing ved Pia Maria Roll, Hanan Benammar og Sara Baban 

    Dokumentasjonsvisning av Ways of Seeing  

    Pause

    Samtale med Pia Maria Roll, Hanan Benammar og Sara Baban om Ways of Seeing, stykkets innhold, mottakelsen da og relevans i dag.

    Pause

    Carmel Alabbasi presenterer prosjektet Dahaleez Kollektiv og snakker med Osprey V.

    Pause

    Panelsamtale med Pia Maria Roll, Hanan Benammar, Sara Baban, Carmel Alabassi, Maya Mi Samuelsen og Loan TP Hoang om håp, kunst og kamp.

    Om Ways of Seeing

    Det kunstneriske teamet bak Ways of Seeing har kartlagt nettverkene som har interesse av å gjøre Norge til et mer rasistisk samfunn. Hvem er de og hva oppnår de med det? Og hva er sammenhengen mellom dette miljøet og et stadig høyere rop om mer overvåking?

    I Ways of Seeing begir de seg inn i gråsonen mellom hva som kan være rett og galt, hva som er legitimt og illegitimt, og hva som er lovlig og ulovlig; både for staten og for individet. Med seg på ferden har de tidligere høyesterettsdommer, Ketil Lund, som ledet etterforskningen av den norske statens ulovlige overvåkning av venstresiden.

    Hanan B forlater Frankrike i 2011. Året etter gjør Nasjonal Front sitt beste valg noensinne. Jean-Marie Le Pen var løytnant og torturist i Frankrikes koloniale krig mot den algeriske revolusjonen der Hanans far, Halim, kjempet på revolusjonens side. Nå har Jean Marie Le Pen og hans datter Marine Le Pen etter mange års målrettet arbeid klart å overbevise den franske offentligheten om at den koloniale sivilisasjonskrigen har inntatt europeisk jord. Hanan reiser til Norge, bare for å forstå at Le Pens agenda har slått dype røtter også her.

    I Oslo møter hun Sara B som flyktet fra Saddam Husseins USA-støttede krig mot kurderne på 80-tallet og vet mye om sammenhengen mellom overvåkning, rasisme og skrekk.

    Sammen med Ketil Lund og et høyt elsket spøkelse legger de ut på en reise gjennom maktens rotsystemer. Samtidig planlegger NATO at den viktigste militærøvelsen siden den kalde krigen skal foregå på norsk jord.