Alle er deltakere!? Hva betyr det?

    I 2007 var Karlsøyfestivalen på høyden med over 2000 solgte festivalpass. Mange maner kanskje fram minnene fra disse legendariske festivalene når de tenker på Karlsøy i Troms. 

    De siste 15 årene har arrangørene blitt litt eldre og folkehavet foran Storscena har blitt noe tynnere. Samtidig har festivalen sakte men sikkert utviklet seg mot noe nytt, mot et slags treff, en samling eller et stort spleiselag. De siste to årene har vært en god anledning til å rendyrke og finspisse dette “nye” som har ligget og lurt i krokene. 

    Edgar Broughton Band (2008)

    Det kommer alltid mye folk før festivalen. De siste årene har vi vært en god gjeng på over 100 frivillige som henger sammen og bygger opp festivalen inn mot helga. Samtidig så har det blitt færre og færre som kommer bare for å kjøpe billett, drikke øl og se band på Storscena. Vi tolker denne utviklinga som om at folk har lyst til å være med på noe mer enn en tradisjonell rockefestival. 

    Alle vil være på festivalen.
    Noen må lage festivalen.
    Vi snur på det.
    Alle lager festivalen!

    Vi bor i et land som har lange tradisjoner for samarbeid og dugnad for å oppnå felles mål i for eksempel idrett, samfunnsliv og kultur. Dette samarbeidet mellom folk er ikke basert på penger og har vært grunnmuren for gode lokalmiljøer i by og bygd fra nord til sør.

    Penger som betalingsmiddel kan skape avstand mellom folk og gi en følelse av kontroll ved at man ikke trenger å være avhengig av andre. Ved at alle jobber sammen om å realisere festivalen håper vi å gi folk muligheten til å bidra litt i stedet for å kjøpe en opplevelse. Vi ønsker å tone ned kjøp og salg av «produkter» sånn at alle får samme forutsetning, innsats og gevinst i det store spleiselaget. Dette kulturelle spleiselaget er Karlsøyfestivalen.

    Deltaker på bass

    Deltakergruppene dekker akkurat det vi trenger for å lage en Karlsøyfestival. Vi har regnet litt på det og hvis halvparten av de som kommer bidrar noen få timer hver, så er vi der. Målet er å oppleve det fantastiske programmet, som programgruppa (der du kan delta) setter i løpet av året. Som vanlig blir det masse aktiviteter for store og små gjennom hele uka. Vi tror dette fokuset kan ta Karlsøyfestivalen til nye høyder. 

    Vi ønsker også å minimere avstanden mellom artist, arrangør, frivillig og publikum. Målet med dette er å tone ned betale-for-å-bli-underholdt-modellen og heller legge til rette for at man jobber sammen for å skape unike opplevelser. Vi tror denne åpne modellen for formidling vil bringe folk sammen og skape opplevelser du aldri kunne kjøpt for penger. 


    10 gode grunner til å komme på årets festival

    1. Turer i fantastisk Nord-Norsk natur
    2. Villsau, fisk og andre godsaker på menyen
    3. En god anledning til å bli kjent med likesinna folk
    4. Spennende land art-installasjoner i naturen
    5. God musikk fra blant annet Manna og Anti Social Rejects
    6. Seminarer og verksteder om fredsarbeid, feminisme og mye annet
    7. Artwalk, utstillinger og mye annen kunst
    8. Bålkos, lavvoliv og senkede skuldre
    9. Familievennelig stemning og barneprogram
    10. En unik festivalopplevelse basert på fellesskap og samarbeid
    Gammeverksted

    Det som er helt sikkert er at vi ønsker å fortsette å invitere til Karlsøyfestivalen i mange år framover og målet i år er (som hvert år) å lage den beste Karlsøyfestivalen noensinne! For å skape denne unike kollektive opplevelsen så trengs en god del dugnadsinnsats for at alle skal ha det fint i en god uke på Karlsøya.

    Foto: Anka Nordenborg og Øyvind Brungot Dahl